Υπερκινητικότητα και διάσπαση προσοχής

“Υπερκινητικότητα και διάσπαση προσοχής”
Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD)

Της Ειρήνης Κελεπερτζή*

Το σύνδρομο της υπερκινητικότητας με έλλειμμα της προσοχής είναι πραγματικά υπαρκτή συναισθηματική – συμπεριφερειακή διαταραχή. Υπερκινητικά συνήθως ονομάζουμε τα πολύ ευκίνητα και δραστήρια παιδιά, τα οποία συχνά διαταράσσουν την πειθαρχία και τη σειρά στο σπίτι και το σχολείο, πηδούν, σκαρφαλώνουν, περιφέρονται – στριφογυρίζουν, συνέχεια μιλούν, συνέχεια κινούνται και μερικές φορές γίνονται ασυγκράτητα.

Συνήθως διακρίνονται με πλούσιες και γρήγορες αλλαγές στη διάθεση. Στο σχολείο είναι ανοργάνωτα, δεν προσέχουν στην τάξη, δε μένουν σε ένα μέρος πολύ ώρα, σηκώνονται συχνά, περπατούν, απαντούν πριν να ακούσουν την ερώτηση καλά.

Αυτά τα παιδιά συνήθως έχουν φυσιολογικό ή πιο υψηλό από το μεσαίο Ι Q. Συχνά έχουν και μερικές χαρακτηριστικές ιδιαιτερότητες – μουσικό ταλέντο, καλοί αθλητές, ξέρουν να παρασύρουν – γοητεύουν στις υπόλοιπες καθορισμένες δραστηριότητες.

Βασικά συμπτώματα στο ΑDHD μπορούν να συνοψιστούν στο παρακάτω πίνακα:
Συνήθως αυτά τα συμπτώματα αρχίζουν να φαίνονται σε ηλικία από 3 έως 7 ετών.

ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
– Δεν μπορούν να εστιάσουν επάνω σε πράγματα, τα οποία απορροφούν καθορισμένο χρόνο όπως το διάβασμα, η παρακολούθηση στο μάθημα, το παιχνίδι ή οποιαδήποτε δραστηριότητα που προϋποθέτει μακράς διαρκείας χρόνο.
– Λίαν συχνά παρασύρεται η προσοχή τους από θορύβους, δραστηριότητες, μυρωδιές ή απλώς από δικές τους σκέψεις.
– Έχουν παραπανίσια ενέργεια, μιλούν ή κινούνται ασταμάτητα, δεν μπορούν να καθίσουν σε ένα μέρος, κοιμούνται λίγο.- Επίσης όταν συζητούν κουνάνε τα χέρια τους ασταμάτητα, μετακινούν κάτι, περιστρέφουν κάποιο αντικείμενο στα χέρια τους. – Κινούνται χωρίς να σκέπτονται, μουρμουρίζουν λέξεις, η πρώτη ματιά χωρίς σκέψη και διαδοχικότητα.- Πρώτα λένε κάτι και μετά το σκέφτονται.

– Συχνά ξεχνάνε τις δραστηριότητες τους. Συνήθως δεν είναι ακριβείς ή αργούν ή έρχονται πιο νωρίς από το απαραίτητο.

– Δύσκολα συγκρατούν τα συναισθήματα τους.


Βασικά χαρακτηριστικά
στη συμπεριφορά και τις ιδιαιτερότητες στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις των παιδιών με ADHD στο σχολείο, το σπίτι και με τους μεγαλύτερους.

ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΙΤΙ ΦΙΛΟΙ
– Τα παιδιά με ADHD συχνά έχουν προβλήματα με την κατανόηση και εκτέλεση οδηγιών, στο αποτελείωμα καθηκόντων διαφορετικού χαρακτήρα, στην κατάλληλη συμπεριφορά σε σχέση με τους άλλους ή απλώς στο να κάθεται ήσυχα.- Τα προβλήματα στο σπίτι είναι κυρίως σπάσιμο ποτηριών, χάσιμο αντικειμένων κ.ά. – Τα παιδιά με ADHD συχνά δεν μπορούν να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες ή απλά να κάθονται σε ένα μέρος στην τάξη.- Αυτά αποκτούν ετικέτα από τους γύρω σαν “κακά” παιδιά και συχνά λαμβάνουν επίπληξη και απόρριψη στο σχολείο. Αυτό τα κάνει να έχουν αρνητική στάση απέναντι στη μάθηση και τους δασκάλους. – Τα παιδιά με ADHD δύσκολα αποκτούν φίλους, αφού συνήθως δεν καταφέρνουν να παίξουν δίκαια και δεν γνωρίζουν τις κοινωνικές απαιτήσεις.- Αυτά τα προβλήματα κάνουν το παιδί μοναχικό και δυσνόητο, το ποίο μπορεί να ενισχυθεί σημαντικά με τον καιρό.

– Αυτά συχνά είναι εσκεμμένα απομονωμένα από τους μεγαλύτερους τους. Χωρίς την απαραίτητη βοήθεια στη μάθηση των κοινωνικών απαιτήσεων, αυτά τα παιδιά αντιμετωπίζουν προβλήματα ως ενήλικές στη φιλία, στις κοινωνικές επαφές, στην επικοινωνία με μεγαλύτερους, με συναδέλφους και συγγενείς.

Τα παιδιά με Υπερκινητικότητα και διάσπαση προσοχής εκτός από τη λογοθεραπευτική υποστήριξη χρειάζονται και τη συναισθηματική κάλυψη και τη σωστή καθοδήγηση στις κοινωνικές απαιτήσεις από τους γονείς τους .

Ειρήνη Κελεπερτζή

* Η Ειρήνη Κελεπερτζή είναι Λογοθεραπεύτρια Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου Σόφιας «CB. KΛUMENT OXRUDCKU» και έχει Master στις «επικοινωνιακές διαταραχές της ανάπτυξης»

Πρωτοδημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΚΙ ΕΜΕΙΣ» (Βροντάδος Χίου) φ. 113